Tuesday, March 13, 2007

on Leave a Comment

ÖÖHHHHH.....VADÅ SEN???

Dom som känner mej vet att jag inte alltid är bäst på att passa tiden men sen mobilerna intog våra liv så är det inte längre så viktigt, så länge det förstås inte gället ett möte, jobb, date etc utan bara när man ska träffas för en fika eller öl. Är man sen så ringer man bara och hör efter vart vännerna är eller så ringer dom och talar om att dom gått vidare om man inte dykt upp.

Här i LatinAmerika så har man ett annat tidsperspektiv som ni kanske hört talas om. Det är lite manana, manana som gäller och det är inte bara ungdommar eller någon annan specifik grupp det gäller utan alla lever lite efter detta system. Vi jobbar med voluntärer/studenter och det händer att när vi åker till företag eller organisationer där dom ska jobba för att presentera dom för första gången så kommer en sekreterare ut efter en timma och säger att chefen kommer först om ytterligare en timma *arrrrg*. Inte lite pinsamt när man sitter där med en person som kommit från andra sidan jorden med egna pengar för att jobba som voluntär eller på en praktikplats.........

Har märkt att ofta så är en halv timma inte försent utan fortfarande i tid. Till exempel så pratade jag med en Svensk tjejj som gör en praktik tid på en lokal tidning här i Quito som sa att hon numera när hon bestämmer en tid med någon för att skriva en artikel säjjer en halvtimma tidigare än hon själv kommer dit för som hon sa:
-Då kanske man slipper vänta så länge iaf!!!"

Fortfarande efter att ha bott här 1 år så är jag inte van vid detta och ibland känner jag hur det fulkomligt kokar i mej av ilska men jag vet att sånt är livet här nere. Det bästa tipset jag fått är från våran Tyska vän som också bor här, han sa till mej i början:
-Det är som det är och du kan inte göra något åt det utan gör istället som jag, ta med en bok och när du än väntar så ta upp den och sätt dej och läs tills alla är klara eller har kommit.

För er som planerar att åka till Latin Amerika så har jag bara ett råd....TAGGA NER

0 comments:

Post a Comment